چند نکته قابل توجه از آموزش و پرورش کشور ژاپن
ساختار آموزش وپرورش ژاپن
تعليم و تربيت ژاپن به عهدهي وزارت آموزش وپرورش ژاپن است . اين وزارت آموزش كودكان را از دوره ي ابتدايي آغاز ميكند و تا پايان دانشگاه ادامه مي دهد . علاوه بر مدارس و دانشگاه ، مراكزي مانند موزه ها ،نمايشگاه ها سالن هاي تئاتر و سينما نيز زير نظر اين وزارت است نحوه اداره مدارس ، انتخاب كتابهاي درسي ، استخدام نيرو و تعيين روزهاي فعاليت مدارس به عهدهي ،شوراي آموزش وپرورش » است .هر استان ، شهر و روستا شوراي آموزش وپرورش دارد . اين شوراها 3 تا 5 عضو دارد و توسط استاندار يا فرماندار به مدت 4 سال انتخاب مي شود . هزينهي آموزش و پرورش همچون اداره ي آن بين دولت مركزي ، استانداري و شهرداري تقسيم ميشود . در سال 1984 حدود30 درصد هزينه مدارس را دولت ، 44 درصد را استانداري و 26 درصد را شهرداري به عهده داشته است .
استانداردهاي مدارس ژاپن
مساحت هر كلاس عادي در ژاپن 74 متر است و مساحت هر مدرسه ي 6 كلاسه 10 هزار متر مربع و مساحت هر مدرسهي 12 كلاسه 16 هزار متر مربع است . هر مدرسهي ابتدايي داراي اتاق تكثير ، اتاق بهداشت ، اتاق موسيقي ، سالن غذاخوري ،سالن ورزش و استخر سرپوشيده و زمين چمن است . در سال 1986بيش از 95 درصد مدارس داراي سالن ورزش با مساحت حداقل 800 متر و حدود 81 درصد مدارس ابتدايي و70 درصد مدارس متوسطه داراي استخر سرپوشيده بوده است .مدارس ژاپن داراي امكانات كافي در بخش سمعي ، بصري است .در سال 1989 – 1368 شمسي - حدود 99 درصد مدارس داراي تلويزيون ٍ اورهد و ويدئوبوده است . در سال 1998 به طور متوسط هر مدرسه ي ابتدايي 10 رايانه داشت اين تعداد براي متوسطه بيشتر است .در سال 1992 بيش از 99 درصد دانشآموزان ابتدايي و82 در صد دانش آموزان مدارس متوسطه نهار دريافت ميكردند .
آموزش در مدارس ژاپن
ساعت حضور دانش آموزان در مدارس 44 ساعت در هفته است . و ازساعت 8 صبح تا 4 عصر به صورت پيوسته ادامه دارد . دانش آموزان ابتدايي 22 ساعت و متوسطه 16 ساعت در كلاس درس سپري ميكنند و بقيه با برنامه هايي مانند فعاليت هاي گروهي ، جشنها و نهار و استراحت سپري مي شود . هر سال تحصيلي 240 روزاست . در مدارس ابتدايي به ايجاد محيطي شاداب ، جذاب ، دوستانه و با نشاط بيشتر از آموختن مسائل علمي تاكيد شده است .معلمان عقيده دارند دانشآموزان اين مقطع براي يادگيري علم به مدرسه نميآيند بلكه هدف از مدرسه ديدار دوستان است .در مدارس ابتدايي به بازي ، كاردستي ، موسيقي وخانهداري - آشپزي وخياطي ونظافت – توجه بسيار ميشود .اين گونه برنامهها يك سوم اوقات دانشآموزان را به خود اختصاص مي دهد .دانشآموزان مدارس ژاپن از همان كلاس اول ابتدايي در برنامهاي با عنوان به سوي كار به يادگيري و انجام حرفه هايي مانند زراعت وصنعت ميپردازند.
يادگيري در طول زندگي
يكي از برنامههاي مدارس ژاپن اجراي برنامه هاي يادگيري در همه زندگي است . در حقيقت يادگيري در تمام عمر به اندازه آموزش وپرورش رسمي اهميت دارد . شعار آنها اين است هر فرد در هرجا و هر زمان بايد بياموزد . ايجاد مراكز دانشگاهي مكاتبهاي ، مدارس شبانه ودانشگاه سيما براي اين منظور فعاليت ميكند .
http://radiomoallem2.blogfa.com/
|